AANSLUITINGSPROJECT TUE - VO
startpagina ] omhoog ] kortste weg ] [ foutje ] dynamische modellen ] codekraken ]

 

Foutje? Dat verbeteren we toch!


In het pakketje Foutje? Dat verbeteren we toch! maken leerlingen kennis met de beginselen van de coderingstheorie. Het pakketje is een bewerking van de masterclass over foutenverbeterende codes die gegeven is door Prof. dr. J.H. van Lint aan de Technische Universiteit in Eindhoven.

Het doel van coderingstheorie wordt uitgebreid beschreven in paragraaf 1. In de volgende paragrafen worden verschillende coderingssystemen besproken. In paragraaf 2 komt een systeem aan de orde waarmee de belangrijke begrippen fout-detecterend en fout-herstellend  eenvoudig te begrijpen zijn. In paragraaf 3 wordt een code besproken die gebruik maakt van matrices en die gebruikt is bij het data-transport van de Mariner 6. In paragraaf 4 gaat het over de code die bij CD-spelers gebruikt wordt. Daarbij wordt gebruik gemaakt van modulo-rekenen.

Voor dit keuzevak is enige kennis van de elementaire kansrekening uit klas 4 voldoende voorkennis. In een van de opgaven moet er met binomiale kansen gerekend worden (opgave 5) . De andere gebruikte wiskunde wordt stap voor stap uitgelegd. Aan het einde van de reader zijn uitkomsten toegevoegd. "Complete uitwerkingen" kunnen ook aangevraagd worden.(Verzoek uitwerkingen)

Het keuzevak kan op elk moment in  klas 5 of 6 vwo behandeld worden. Het materiaal is ook zeer geschikt voor een profielwerkstuk. Een leerling kan dit pakket dan eerst zelfstandig bestuderen en vervolgens zich verdiepen in een van de besproken onderwerpen. De bundel sluit daarom ook af met een opsomming van uitbreidingsmogelijkheden. Een opzet voor een werkplan is te vinden via profielwerkstuk.

De reader kan gedownload worden en is dan gratis (downloaden) te gebruiken. Ook kan de reader besteld worden. Dan wordt er een papieren versie opgestuurd.