2WO09 -- Modelleren van LP-problemen

Veel problemen uit de alledaagse praktijk kunnen worden gemodelleerd als problemen met lineaire doelstelling en lineaire randvoorwaarden, d.w.z. als zogenaamde LP-problemen. Soms worden daarbij geheeltalligheidseisen gesteld die het oplossen van deze problemen behoorlijk kunnen bemoeilijken.
Andere aspecten die het daadwerkelijk oplossen van deze problemen kunnen hinderen zijn de grootte van de (uitgeschreven) LP-formuleringen (onhandig, onoverzichtelijk), en de consistentie. Het is verstandig modellen en data uit elkaar te houden. Daarom leren we onze studenten te werken met een modelleertaal (AIMMS).
Het dwingt de student een probleem te ontrafelen in parameters (bekende waarden, eventueel door gebruiker te modificeren) en variabelen (onbekenden, waarde te bepalen door model), en (structurele) voorwaarden; en deze te beschrijven in een algebraisch formaat. Een verder voordeel van een tool als AIMMS is de mogelijkheid de gebruikers-interactie soepel te laten verlopen voor het hanteren van invoer en uitvoer.

Informatie

Informatie over de concrete gang van zaken wordt gegeven in informatie over 2WO09. De theorie (Lineair en geheeltallig programmeren, het oplossen van LP's en MIP's, gevoeligheidsanalyse) behandeld in de eerste bijeenkomst is na te lezen in de slides van de eerste bijeenkomst, of in het volgende dictaat: theorie, deel I. De theorie (Netwerk-stroom modellen, totaal unimodulaire matrices) behandeld in de tweede bijeenkomst is na te lezen in Hoofdstuk 5 van Optimization Modelling (Aimms documentatie) en bijvoorbeeld in hoofdstuk 8 van het dictaat van Schrijver: dictaat Schrijver
In de derde bijeenkomst wordt het gebruik van kolomgeneratie toegelicht, zie ook theorie, deel I.
Bij kleine studentaantallen wordt het vak verzorgd als een soort begeleide zelfstudie, aan de hand van enkele oefenopgaven. Deze worden uitgedeeld maar zijn ook hier verkrijgbaar: opgavenset I, opgavenset II, opgavenset III. Omwille van de bredere inzet van het materiaal zijn de opgaven in het Engels gesteld. In deze directory treft u ook data-sets aan met betrekking tot sommige van de opgaven. In het bijzonder is dat de excel-file bij opgavenset II, opgave 4.