Vooraf
- Zorg ervoor dat op je laptop
Python 2.5
geïnstalleerd is
(zie in het Windows START menu onder Programs->Python 2.5)
- Zorg ervoor dat je jezelf
bij PEACH3 geregistreerd hebt
en dat je jezelf aan het juiste vak gekoppeld hebt.
Doelstellingen
- Eenvoudig gebruik van IDLE (Python GUI) om Python programma's
te maken en uit te voeren, inclusief het tegenkomen van foutmeldingen.
- Eerste kennismaking met de programmeertaal Python.
- Eerste kennismaking met goede gewoontes bij professioneel programmeren.
- Programma's kunnen inzenden via PEACH3
en de terugkoppeling hierop kunnen interpreteren.
- Diverse soorten commentaar kunnen onderscheiden
- Interactief gebruik van Python om syntax en semantiek te verkennen
- Kolommen in tabellen uitlijnen
- Drijvende-komma getallen, import math, karakterrijen
Aandachtspunten
- Goed commentaar in programma's opnemen; systematische opmaak
- Voorgeschreven ontwerp volgen
- Testplan opstellen
Oefeningen
Werk rustig en netjes, dat gaat het snelst! |
Als iets niet lukt, blijf dan niet klakkeloos proberen,
maar vraag hulp. |
- Doe enkele van de oefeningen
(eerste set en
tweede set)
uit
Leren Programmeren in Python, Deel 1.
- Je kunt IDLE vinden in het Windows START menu,
onder Programs->Python 2.5->IDLE (Python GUI).
- Als je moeite hebt met het gebruik van IDLE,
lees dan eerst
Een dagje spelen met IDLE.
- Lees het stukje over
fouten
in Leren Programmeren in Python, Deel 2.
- Maak de bijbehorende oefenopgave
Fouten Rapporteren
(ook beschikbaar in PEACH3) en zend
je foutenoverzicht (zie opgave voor details)
in naar PEACH3 in een "plat" ASCII tekstbestand (.txt).
- Lees het stuk over karakterrijen en gestructureerde datatypes uit
Leren Programmeren in Python, Deel 2
en doe enkele van de (interactieve) oefeningen.
- Maak de oefenopgave
Trekkromme (zonder bestand)
(ook beschikbaar in PEACH3).
Let op: de in- en uitvoer is precies voorgeschreven.
Zend opmerkingen over deze pagina aan
Tom Verhoeff